IDEA Sohbetleri 10 - Murat Hondu & Füsun Curaoğlu & Nisan Kuzuluk
ETMK IDEA sohbetlerinin onuncusu Dr. Füsun Curaoğlu moderatörlüğünde Vestel Beyaz Eşya Endüstriyel Tasarım Yöneticisi Murat Hondu ile gerçekleşti. “Tasarım ve inovasyonun bir aradalığı, ürünün piyasa konumlandırılmasını kolaylaştırır ve kullanıcının ihtiyacına doğrudan odaklanan çözüm sunmayı sağlar” diye belirten Murat Hondu, 20 yıllık sektör tecrübesini bu sohbette dinleyiciler ile paylaştı. Dinleyicilerin de katkılarını dile getirdiği ve ETMK Öğrenci temsilcisi Nisan Kuzuluk’un öğrencilerden aldığı soruları yönelttiği konuşmanın tamamına ETMK YouTube kanalından ulaşabilirsiniz.
Füsun Curaoğlu: Her ödülün ve başarının arkasında bir ekip olduğunu görüyorum. Ekip ne kadar iyiyse, işler de o kadar kuvvetli. Türkiye’de endüstriyel tasarım ile barışık ve kalabalık tasarım ekibi barındıran işletme sayısı da çok az. Bulunduğun kurum bunlardan biri. Buradaki yenilikçi ve gelecekçi ürünlerin arka planında araştırma ve kullanıcı deneyimi çalışması olduğunu öngörüyorum. Beyaz eşya sektöründe doygunluk oranı ise oldukça yüksek, yeniyi söylemek sınırları zorlamayı gerektiriyor. Kullanıcı deneyiminin tasarıma katkısı ve sizin tasarım süreçlerinde beslenme kaynağınız ne?
Murat Hondu: Farklı kültürler ve lokasyonlar için ürün tasarlıyoruz. Rusya pazarı ile İtalya pazarındaki ürünlerin farklılıkları var, kullanıcıların yaşam alışkanlıklarını karşılayacak ürünü tasarlamak zorundayız. Dış ticaret ve ürün yönetimi birimlerinden geri bildirimler alıyoruz, bu bilgilerin yanında bizim araştırma yöntemlerimiz var. Fuar katılımları, pazar araştırmaları, rakiplerin ürünlerinin incelenmesi gibi. Salt tasarım ile ayrışmak kolay değil, inovatif unsurlar ve kullanıcının yeni isteklerini dikkate alarak ilerlemeniz gerekiyor. Pandemi süreci dahil olmak üzere ekip arkadaşlarımla toplanıp kullaıcı davranışlarındaki değişimleri öngörmeye çalışıyoruz. Endişem var, beyaz eşya sektörünü çok seviyorum, şirkete ilk dahil olan endüstriyel tasarımcı benim. Tasarım kültürü yeni oluşmaya başlayacaktı. Önem veriliyor şirketimde endüstriyel tasarımcıya. Sektörün kronolojik olarak değişimini ve teknolojik gelişmenin bu değişime etkisini gözlemliyorum. Tasarımcı olarak bizim rolümüzün de tanımı değişiyor. Tasarlamaya alışkın olduğumuz bölgelerin yerini başka ihtiyaçlar alacak, arayüz ya da uygulama gibi. Biz tasarımcılar ise hem kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayacağız hem de farklı tasarım çözümleri geliştireceğiz.
Füsun Curaoğlu: Öğrencilerime mezuniyet dönemlerinde dile getiriyorum, “Biz yıllarca size masum bir kullanıcıyı tarifleyerek tasarım yaptırdık. Bu kullanıcının adı başka bir disiplinde tüketici, bir diğer açıdan adı müşteri” diye. Bazen ne istediğini bilen bazen kolaylıkla ürününü kullanmaktan vazgeçecek bir yaklaşımı var bu tariflenen kullanıcının. Endüstriyel tasarımcının da tasarlarken aynı kişide birleşen bu yaklaşım farklılıkları dikkate alıp hem tüketici, hem kullanıcı hem de müşteri kimliğindeki bakış açılarını çözmeye çalışması önemli. Teknolojik dönüşümün etkisi ile endüstriyel tasarımın nesnel boyutunu yitirmesi ve ürünün başka bir anlam içinde kendini yeniden var etmeye çalışması hem eğitim alanında hem sektörel anlamda bizi çok çalışmaya yönlendirecek konular.
Murat Hondu: Dikkat etmemiz gereken konular bunlar. Bizim alan ile ilgili bazı kısaltmalar ortaya çıkacak.
Nisan Kuzuluk: Bizim eğitim alırken hocalarımız bize projeler için tarifname(brief) veriyor. Size ihtiyaçların yer aldığı tarifnameler nasıl geliyor? Pazarlama departmanından mı? Kullanıcı ihtiyaçlarını analiz edince mi? Bir soru daha, tarifnameler mi inovasyon getiriyor yoksa serbest çalışmak mı bu imkanı yaratıyor?
Murat Hondu: Bize işler birkaç kanaldan geliyor. Satışı sağlayan ve ihracatı yapan ürün yönetimi bölümü var. Müşterilerin isteklerini doğrudan ar-ge departmanına ileterek ihtiyacı alabiliyoruz. Aynı şekilde pazarlama da verebiliyor. Farklı departmanlar ile toplu olarak bir araya gelerek ihtiyaçları alıyoruz. Tarifname konusunda bir de şunu ekleyeceğim, zaman zaman tasarımcı olarak da tanımı yönlendiriyoruz. Gelen ürün istekleri konusunda tariflenen ürünü konuşarak şekillendirdiğimiz işbirlikleri olabiliyor.
İnovasyon kısmına gelince, tarifname ile inovasyon şekillendirdiğimiz çalışmalar oldu elbette. Bizim için ise ikinci söylediğin daha geçerli. Farklı kişiler ile bir araya gelip beyin fırtınası yaptığımızda çıkan fikirlerin daha yoğun olduğunu düşünüyorum. Bu çıkanları ürün tasarımlarına entegre ettiğimizde farklı olmak mümkün oluyor. Tüm inovatif yaklaşımlar bizden çıkmıyor, ancak dahil olark katkı sağlıyoruz. Disiplinlerarası çalışma ve iletişim en önemlisi oluyor. Haberdar etmek ve iletişimde kalmak başarılı bir ürün ortaya çıkmasını sağlıyor.