IDEA Sohbetleri 5 - Sedat Öztürk & Murat Arıkut
ETMK üyelerinin sektörel çeşitliliğini görünür kılan ve bilginin akademik ve profesyonel alanda yaygınlaştırılmasına imkan sunan IDEA sohbetlerinin beşinci konuğu Sedat Öztürk oldu. "Farklı kurumları tanımak, kültürel çeşitlilik sağlar. Çalışma prensiplerini, detaylarını öğrenmek ise kişiyi zenginleştirir" diyen Öztürk, yıllara yayılan ulusal ve uluslararası iş deneyimini ve kariyer yolculuğunu Murat Arıkut’un moderatörlüğünde dinleyiciler ile paylaştı. ETMK YouTube kanalından tüm söyleşinin kaydına erişebilirsiniz.
Murat Arıkut: Her şirketin kendi kültürüne yönelik öncelikleri değişken, çalışılacak projelerde farklı teknik bilgilerin de size ulaştığını öngörüyorum. Tasarımcıya verilen yetki ve sorumluluk konusunda ne söylersiniz, fikriniz değil de sadece becerinizi isteyen durumlar oluyor mu bu sektörde?
Sedat Öztürk: 2005’ten sonra, daha yenilikçi ve dijital araçlar ile geliştirme süreci başladı. Tasarımcılar tüm süreçte rol almaya başladılar. Aynı çalışma alanında farklı parçaları tasarlayan tasarımcılar, dijital ya da çamur modelciler, mühendisler bir arada çalışıyor. Bu, şu demek; her detay, her problem tasarımcının da problemi. Gözüken bir tarafı var ise o tasarımcının işidir. Her otomobil bir tasarım projesi olarak başlar. Arabaların gelişmesi için de bu gerekir. Dijitalleşme ile tasarımcının yetki alanı çoğaldı. Sadece eskiz değil, photoshop-rendering değil, dijital model bilmek zorundasınız, firmanın gerekliliklerine göre bu zorunda olma hali değişir. Tasarımcılar olarak malzemenin binde birlik toleransları, hangi parça hangi parçaya ne kadar yakın, konumunu anlayabilmek zorundayız. Bu söylediklerim ilgi çekici, muhteşem konular, bunlar biz tasarımcıların karar verdiği taraflar. Eğlenceli yanı. Söylediklerim genç arkadaşları korkutmasın, ancak detaylara önem verilmeli ve sorumluluk almaktan çekinilmemeli. Diğer sektörleri takip etmek, sektörel bilgiler; beyaz eşya, uçak markaları, ürünlerin soy ağaçlarını bilmek gerekiyor. Tasarımcı sadece çizen değil, o projenin kalbidir. Son 20 yılın hikayesi için özellikle bunu söyleyebilirim.
Murat Arıkut: Otomotiv sektöründe ürün geliştirme sürecinde belirttiğiniz çeşitli roller var, bu rolleri üstlenen ekip üyelerinin sayısı, uzmanlık çeşitleri için neler söylersiniz?
Sedat Öztürk: Büyük bir organizasyon, yaklaşık 50-60 kişinin birlikte çalışmasını öngören bir süreç. Tasarım direktörü, tasarım yöneticisi, iç tasarım müdürü diye sayılabilecek farklı roller var. Projeler 15, 18, 21 ay gibi sürelere yayılıyor, ilk eskizden üretime verilecek dataya kadar tasarımcı çalışıyor. Mesela, bir aracın tasarım süreci 21 ay boyunca devam edebiliyor, ardından mühendislik çalışmaları ve sonrasında üretime gidene kadar yaklaşık 4,5 yılı buluyor. Bu sektörde ekip olarak çalışmanın önemi var. Tasarımlarınız hayata geçmese dahi ürünlerin geliştirme sürecinde tasarımcı olarak katkınız büyük.
Murat Arıkut: Bu alana yönelmek isteyen öğrenciler var dinleyiciler arasında ve önerilerinizi duymak isterler...
Sedat Öztürk: Sektördeki ürünleri incelemeye başlamaları gerekiyor. Bakmak ve görmek önemli; sadece otomobile değil; yatlara, uçaklara, gemilere, ürünlere, dijital araçlara… İlgilenmek üzere adım atmak. Merak ederek devam etmek. Ardından eskizler… Bir tasarımcı olarak çağın ilerisindeki fikirleri, araca aktarıp çizebilmek gerekiyor. Bunun için de kendi projelerinizde ya da üniversitede devam ederken, sürekli fikir araştırması için çizmek gerekiyor, iki boyutlu ya da üç boyutlu. İlk eskizden yüzlercesine ulaştığınızda çok daha geliştiğini görüyorsunuz. Bizim işimizde iğneye iplik yüzbin kere geçirilecek. Bunu kabul etmek ve zevk alarak devam etmek tavsiyem. Yapmayı istemek. Bu bizim mesleğimiz, biz sanatçı değiliz.